V súčasnosti je na svete vyše 50 miliónov blogov, dá sa na nich aj zarobiť

16.07.2008 Celý región

Bratislava 16. júla (TASR) - Blogy alebo akési tematicky zamerané internetové zápisníky, na ktorých autor zdieľa svoj subjektívny názor, skúseností alebo poznatky, sa už etablovali aj do praxe public relations.
Upozorňujú na to mnohí praktici PR nielen v zahraničí, ale aj na Slovensku. V USA dokonca kalifornská univerzita v Berkeley uvažuje o ponúkaní magisterského štúdia efektívneho blogovania.

Na základe údajov z americkej organizácie pre monitorovanie blogov je počet blogov, ktoré majú význam pre oslovenie PR manažérmi, 7,5 milióna. Toto číslo vzrástlo z 1,5 milióna za menej ako pol roka. Podľa Brazílčana Daniela Scocca, ktorý založil blog s radami pre bloggerov Daily Blog Tips, ich v súčasnosti na svete existuje viac ako 50 miliónov. Každý deň pribudne 180 tisíc blogov, 2 blogy za sekundu. \"Je to celkom prekvapivé, že niečo, čo pred pár rokmi takmer neexistovalo, sa tak rýchlo rozvíja, \" uvádza na blogu. Dôsledkom tohto rozmachu je, že PR manažéri už nedistribuujú tlačové správy len do printových a tradičných elektronických médií, ale aj bloggerom. Svoje využitie blogy našli aj ako nástroj korporátnej a krízovej komunikácie a ako spätná väzba od spotrebiteľa.

Scocco uvádza viacero spôsobov, akými sa dá na blogoch zarobiť. Podľa neho profit nezávisí iba od obsahu a umiestňovania reklamných bannerov. \"Dobré písanie, umiestňovanie reklám a oslovenie čitateľa... je viacero trikov, akými spraviť blog ziskovým, \" uvádza. Najdôležitejším faktorom je však podľa neho písať o niečom, čo bloggera zaujíma. \"Po čase si blog vybuduje čitateľskú základňu a bude generovať zisk, \" myslí si. Na Slovensku podľa portálu medialne.sk blogy mesačne zarábajú okolo 30.000 korún (995 eur). Zaplatené sú však aj recenzie, za ktoré bloggeri môžu dostať okolo 30 dolárov a daný produkt.

Mediálny analytik Gabriel Šípoš si myslí, že je dôležité vedieť, z ktorej strany plynú financie. \"Viaceré firmy sa snažia zakladať webstránky, blogy a platiť bloggerov s tým, aby propagovali jej produkty alebo stratégiu, \" myslí si Šípoš. PR manažéri vo svete sa sústreďujú na skúsených novinárov, ktorí blogujú, no aj na laikov, ktorým sa snažia pretláčať informácie o firme. Podľa Šípoša to však v určitom zmysle môže byť zavádzanie čitateľov, \"lebo tí nevedia, že je to súčasť reklamy a blogger to nepíše preto, že je o tom presvedčený, ale aj preto, že je platený\". \"V tomto zmysle je to veľmi blízke reklame, \" dodal analytik.
 

Vyberte región